I like big lakes and I cannot lie

loading map - please wait...

28 Augustus: 48.375520, -89.230830
29 Augustus: 48.770630, -87.112880
30 Augustus: 46.816250, -84.409030
31 Augustus: 46.238230, -81.745980
1 September: 45.264040, -81.655080
2 September: 45.153790, -81.478140
3 September: 43.509680, -79.670160

Oeps, we liepen nog steeds een beetje achter met de blog. Tijd voor de volgende update dus, over onze avonturen in de provincie Ottowa. We leerden over de geschiedenis van Canada, gingen een stukkie varen, verkenden een leuk stadje én liepen tussen de regenbuien door in een national park. En dit alles langs twee van de gigantische Great Lakes: Lake Superior en Lake Huron.

Woensdag 28 augustus

Tijd om iets over de geschiedenis van Canada te leren, bij de historic site Fort Williams. We wisten niet zo goed wat het was, maar het bleek een soort Archeon te zijn! Een heel dorp uit 1816 nagebouwd. Fort Williams was een trading post, waar Canadezen Europese goederen importeerden en die voor huiden en vachten ruilden met de natives van Canada. De huiden en vachten werden dan weer geëxporteerd. Goede deal dus. Later is dit bedrijf opgegaan in Hudson’s Bay Trading Company (waar nu dus nog steeds winkels van bestaan!)

We werden rondgeleid door ‘de dokter’, onder andere door de apotheek en de grote eetzaal voor belangrijke mensen (net als nu de directeuren en niet de mensen die in de winter bij -30 heel Canada doorreisden in een kano 😒). Daarna hebben we zelf rondgelopen en kennis gemaakt met de boer, de tonnenmaker, de kanomaker en wat dienstmeisjes. De mensen die er werkten zaten goed in hun rol, heerlijk haha! We maakten niet zoveel foto’s omdat de batterij van de camera leeg was…

’s Avonds zijn we een biertje gaan drinken bij de lokale brouwerij (deze zin staat nu al best wel vaak op de blog geloof ik 🍻. Maarja, ze maken zoveel bier hier, dat moet je toch proeven…). We kwamen twee rondreizende Fransen tegen, met wie we ook al de rondleiding in Fort Williams hadden gevolgd. Ze bleken ook nog dezelfde ochtend te hebben gehad als wij: proberen te ontbijten bij een beroemd café dat vandaag gesloten was, naar een ander café om de hoek lopen dat sinds gisteren verhuisd was, en uiteindelijk maar bij een koffietentje belanden dat geen goed ontbijt had. Kun je nagaan hoeveel er hier te doen is 😆. We hadden in ieder geval een hele gezellige avond!

Donderdag 29 augustus

Na een rustig ochtendje met boodschappen, lezen en douchen (❤️🚿) stapten we op een zeilboot! Stukkie varen over het gigantische Lake Superior. Dit meer bevat 10% van al het zoete water op aarde, ongelooflijk toch! We voeren een uurtje door de haven, wat eigenlijk niet zo interessant was. Maar het was wel leuk om even te varen.

Leuk weetje over Thunder Bay: de stad heeft geïnvesteerd in een kunstwerk van een paar miljoen. Twee palen die de ribben van een schip moeten voorstellen en met behulp van lichtflitsen een verhaal vertellen in Morse Engels en Morse nativetaal. Eén van de palen is verkeerdom geplaatst, en de lampen voor het verhaal in het Engels zijn kapot. Great succes 😅

We zijn nog een stuk gaan rijden en hadden een mooie slaapplek langs het meer, met prachtige zonsondergang.

Vrijdag 30 augustus

Helemaal klaar voor een ochtendwandelingetje, lekker voor een dag rijden. Maar het pad bleek na 100 meter afgesloten te zijn, dus daar hadden we vrij weinig aan 😒. We zagen wel een waterval in een ravijn.

Gelukkig kwam het later op de dag nog goed met wandelen, in een National Park met de moeilijke naam Pukaskwa. Daar liepen we langs een mooi stuk kust van Lake Superior, over kliffen en een stukje strand. Ik vond het heel erg op Expeditie Robinson lijken met al die eilandjes (de omgeving dan, niet onze ervaring…). Alleen waren er naaldbomen in plaats van palmbomen 😋

’s Avonds aten we bij een restaurant waar ze naar eigen zeggen de ‘world famous apple fritters’ hadden. Maar we komen zo ongeveer elke dag langs een plek waar iets zogenaamd wereldberoemd is, en van geen enkel ding hadden we gehoord 😂. Er stond ook een wegwijsbord: nog 2366 kilometer te gaan naar de Atlantische Oceaan! Lukt makkelijk in twee werken toch 😉

Over afstanden enzo gesproken: ze noemen Canada dus ‘The True North’. Maar Toronto ligt potverdikkie op dezelfde hoogte als Rome! Dat is voor ons Hollanders het verre zuiden!

Zaterdag 31 augustus

Jaaaa eindelijk weer eens lekker weer na dagen regen ☀️. Het wordt echt al herfst, ook de bomen beginnen al mooi te verkleuren, zagen we onderweg naar Sault-Ste.-Marie (op z’n Engels uitspreken als Soe Seent Mèrrie 🧐).

In SSM liepen we langs het kanaal, waarbij we konden zwaaien naar Amerika. Het kanaal loopt tussen Lake Superior en Lake Huron. Dus na úren en úren rijden hadden we eindelijk de hele lengte van Lake Superior gehad (en de kustlijn is in Amerika nog veel langer, echt bizar). We bekeken een historische sluis in het kanaal, een farmers market en het winkelcentrum. Daar konden we in de Halloweenwinkel eindelijk een challenge van Sander vervullen: ‘draag een Donald Trumppruik’. Was het engste masker in de hele winkel…

Zondag 1 september

Ahhh september alweer… Nog maar twee weken voor we op het vliegtuig naar huis stappen! Maar eerst nog heel wat kilometers te gaan. Een aantal van die kilometers legden we vandaag af per veerboot. Dat was nog even spannend, want we hadden geen reservering en het was extra druk omdat het een lang weekend was. We kwamen terecht in de ‘reserve-rij’ en mochten uiteindelijk als één-na-laatste auto aan boord. Winning! 💪🏻

We kwamen aan in het leuke dorpje Tobermory (dat vind ik echt een naam voor een teddybeer), waar we een ijsje aten en even rondliepen. Daarna bekeken we nog een mooi stukje kust van Lake Huron en zagen we weer eens hoe schaamteloos mensen zich gedragen om een mooie foto voor op Instagram te krijgen. In de avond vermaakten we ons met Zweedse puzzels, superhip 👴👵

Maandag 2 september

We waren er helemaal klaar voor: een wandeling maken in Bruce Peninsula National Park. Maar het regende weer eens heel hard… Dus we hebben behoorlijk lang in het visitor centre gezeten met gratis wifi. Tussen de buien door is het toch nog gelukt om de wandeling te maken, jee! Het was wel een beetje saai, alleen maar bos. En vooruit, af en toe leuk uitzicht op Lake Huron.

Dinsdag 3 september

We maakten alweer een wandeling in het Bruce Peninsula National Park, alweer langs een heel mooi stuk kust. Over een rotsenstrand en kliffen en langs een natuurlijke boog en grot. Het water was superblauw. Lekkere plek om te zwemmen ook, als het warm was geweest…

Onze plannen voor de middag vielen letterlijk in het water. We hadden een duik- en snorkeltour geboekt (er liggen hier heel veel scheepswrakken in het water), maar die werd afgezegd door het slechte weer. Hadden we al een beetje zien aankomen.

Dan maar iets veel saaiers dan duiken en snorkelen: de was. Gelukkig wel de laatste keer in een wasserette 🙃. We reden erheen over het platteland, waar we letterlijk tussen de paard-en-wagens reden! Er wonen hier heel veel Mennonieten (een soort Amisch maar dan moderner), die gewoon in paard en wagen over de ‘snelweg’ rijden. We zagen ook een jongen met rieten hoed en hark. Tijdmachine!

In de volgende blog begeven we ons weer tussen de mensen, in – denken we – het meest drukbevolkte deel van Canada. We verkenden de steden Toronto, Ottowa, Montréal én Québec. Moesten we ineens Frans praten, pfff… Une baguette s’il vous plaît! En we gingen een hoop op visite bij mijn verre familie en een collega van Allard #gezellig!

5 Replies to “I like big lakes and I cannot lie

1. Hi Jongens! alweer de laatste dag van rondrijden. Hoe was de vlucht van Halifax? Nog wat van de schade gezien van Dorian? Vandaag dus Niagara Falls en Niagara on the Lake. Dat wordt dus wine tasting!. Morgen terug naar Holland. Jullie hebben zoveel gezien en gedaan,maar kijk nu eens goed naar Holland, met de koetjes in weide en een kerktorentje in de achter grond. Holland is niet alleen mooi maar ook vriendelijk van natuur bedoel ik. Goede reis en ik hoop dat jullie nog een kans krijgen om de oostkust te doen en Labrador en dat wij jullie nog eens zien. Groetjes aan Anke en Jan en iedereen die ons kent. Jettie

2. ze zijn weer heelhuids thuis nog een laatste blog en dan zit de road trip er weer op.
    volgend jaar misschien weer op reis met nieuwe dingen om mee te maken en ontdekken !?
    en dan mogen wij waarschijnlijk ook weer meegenieten van een prachtige reis.
    met waanzinnige foto’s en een mooi geschreven verhaal daar bij.
    eerst maar eens weer wennen aan het leven in utrecht.

3. Klinkt vast heel saai, maar wij zijn vandaag teruggekomen van 2 weken Veluwe, Putten.
    Was weer hartstikke leuk.
    Bedankt dat ik deze bijzondere reis mee heb kunnen maken.
    Was alleen maar genieten.