Nu al een avontuur beleefd

Nog maar een maand… en dan gaat onze reis eindelijk beginnen! Al meer dan vijf jaar hebben we het idee om door Amerika te reizen en begin 2018 hebben we besloten om in maart dit jaar te gaan. We zijn er bijna klaar voor en deze week hebben we al een mini-reisje gemaakt!

Het afgelopen halfjaar hebben we heel veel voorbereid. Niet eens echt wat we eigenlijk allemaal gaan doen en wat de precieze route is. We weten ongeveer hoe we gaan rijden: van Florida door het zuiden van de V.S. richting Californië en vanaf daar omhoog. Bij Seattle steken we de grens over naar Canada en in dat land rijden we van west naar oost.

Samenvatting van route
Zoiets gaan we doen…

Natuurlijk weten we wel wat we willen: vooral heel veel mooie natuur zien. De toegangspassen voor de National Parks hebben we al in huis. We komen heel veel verschillende landschappen tegen: moeras, woestijn, bergen, strand… Maar we willen ook wat steden bezoeken, zoals San Fransisco, Las Vegas (lijkt me vreselijk maar wil ik toch gezien hebben), Portland (hipster capital), Vancouver en Toronto. En verder lijkt het ons ook leuk om een honkbalwestrijd te zien, en ijshockey in Canada.

Verder hebben we de route niet heel uitgebreid gepland – dat kan ook niet voor een halfjaar. We zien daar wel waar we zin in hebben 😁

Qua voorbereidingen zijn we vooral heel druk geweest met ons busje omtoveren in een camper. We (en Allard nog meer dan ik) zijn heel veel weekenden aan het zagen, schuren, snijden, plakken, boren, enz. geweest. Ook het laten verschepen van de bus naar Amerika was een hoop regelwerk met allerlei formulieren en nieuwe regels om te leren, maar het is allemaal gelukt.

Ons eerste avontuur

Afgelopen woensdag moesten we de bus inleveren in de haven van Zeebrugge (in België), waar ‘ie op de boot gaat naar Brunswick (Georgia). Een dag van tevoren werd ik gebeld door de man van het verschepingsbedrijf: er was een staking in de haven aan de gang en hij kon niet garanderen dat we de bus inderdaad konden inleveren. Maar we konden het wel proberen, en als het niet lukte de camper gelijk een nachtje uitproberen. Goed plan!

Na het proppen van zoveel mogelijk zooi in de kastjes van de bus zijn we naar Zeebrugge gereden. Allard in de bus en ik voorop met de auto (want anders zouden we niet meer thuiskomen). Het was een mooi ritje door het zonnige Zeeland en omdat ik toch alleen in de auto zat kon ik ongegeneerd meeblèren met SkyRadio dus ik vond het helemaal leuk.

loading map - please wait...

Bus afleveren: 51.331400, 3.207880
: 51.208600, 3.226770

Eenmaal bij de afslag naar de haven aangekomen zagen we het al: allemaal met vlaggen zwaaiende mensen in groene hesjes en olievaten die in de fik stonden. Ik probeerde toch de afslag te nemen (…) maar een meneer vertelde me ‘ah neen madame, u gaat niet op den kaai geraken vandaag’. Jammerrrrr… maar dat betekende dus ook dat we inderdaad in de camper moesten gaan slapen vannacht! Ik had er half op gehoopt (want leuk) en half niet (want koud).

We zijn naar Brugge gereden en hebben een (niet heel idyllisch maar wel ok) plekje gevonden aan de rand van de stad. Vanaf daar konden we door de mooie straatjes naar het centrum lopen voor bier, want dat drink je in België. Na een kriek (ok, limonadebier…) zijn we een rondje gelopen en hebben we o.a. de bierpijpleiding gezien! Omdat het lastig is om met vrachtwagens door de stad te rijden, hebben ze maar een leiding aangelegd tussen de brouwerij en de plek waar het bier in flesjes gedaan wordt, haha!

Marktplein Brugge
Het Marktplein in Brugge
Hier stroomt dus bier doorheen, hoe cool is dat!

Na nog meer bier en het eten (niet noemenswaardig) werd het tijd voor de eerste avond en nacht in de camper. We hebben ons vermaakt met Black Stories en een boek, maar wel onder een fleecedeken want mán wat was het koud. ’s Nachts weinig last van gehad gelukkig en best wel lekker geslapen 😊

De volgende ochtend zijn we weer naar de haven gereden, waar de staking voorbij was. We moesten ons melden bij een balie, maar door de voorbije staking was het daar bizar druk. En het was in een niet hele grote ruime. En daarin stonden zo’n 100 zwetende, rochelende, scheten latende vrachtwagenchauffeurs. Imagine the smell. (Voor de Uskieten die dit lezen: stel je de koortuttizaal op kamp voor en dan dus met alleen maar vrachtwagenchauffeurs…)

Na een uur (😒) waren we aan de beurt, kregen we formulieren en stickers en moesten we *ergens* heenrijden en daar wachten tot er iemand zou komen. Die iemand was een man die niks zei en wiens vingers en baard pisgeel waren van de nicotine. Hij plakte een sticker op de voorruit en zette een krabbeltje op ons formulier. Vervolgens moesten we de sleutel in de bus laten liggen en weglopen… En nu maar fingers crossed dat ie inderdaad op de goede boot gereden wordt. Maar het komt wel goed, ze hebben vast een systeem ook al snappen wij niet helemaal hoe dat werkt.

Hier moesten we de bus dus achterlaten met de sleutels erin…
Het hele terrein stond vol met auto’s. Die grijze unit in het midden van de foto is de boot (een ‘rijdende parkeergarage’). Mega groot 😮

Na nog een stempel te halen in het stinkhok (waar gelukkig al iets minder dampende chauffeurs waren) konden we weg en zijn we met een gemiddelde snelheid van 5 km/u (jee file bij Antwerpen) weer naar huis gereden.

Over een maand pikken we de bus op in de haven van Brunswick (hoop ik haha) en kan het echte avontuur beginnen! Zin in 😁

Update 26 februari: we hebben bevestiging dat de bus ECHT op de boot staat! Gelukkig 😉 Die vaart op dit moment op de Atlantische Oceaan ter hoogte van Spanje en komt over anderhalve week aan in Amerika.

12 Replies to “Nu al een avontuur beleefd

1. Hi Maaike, Hier is Tante Jetty in Canada. Heb jullie plannen bekeken en over Amerika kan ik niet veel zeggen. Nooit zelf gadaan, Maar in Canada wel Raad jullie af om in Ontario de Noordelijke route te nemen. Blijf na Thunderbay recht door rijden, sla niet af op Hwy 11, Trans Canada. Die route is doods er is niets. Geen huisje boompje of beestje. Als je op 17 blijft kom je uit in Wawa, waar je moeder ook is geweest met ons en kom je langs Lake Superior. Fantastisch mooi. Verderop (17?}Je komt uit in Sudbury. Ga je recht door kom je uit in Ottawa. Sla je af op 69 dan kom je in Toronto. Waar je een achter neef hebt Robert Mueller. Hij woont even buiten Toronto en je zou daar evt kunnen staan. Vaandaar neem je de 401 Oostwaarts weer en je hebt twee kansen recht door naar Montreal of 416 Noord naar Ottawa en 417 naar Montreal, Quebec city en verder. Ik wens jullie veel plezier, goed en veilig rijden en mooi weer. Hier is het nog winter. Liefs Jettie in Canada.

1. Hallo tante Jetty,
        Wat een goede tips, bedankt! Daar hebben we zeker wat aan 😀 Het duurt nog even voor we in Canada zijn maar dan gaan we dit zeker teruglezen.

Groetjes, Maaike en Allard

1. Dont forget to visit yr cousin Jelle in Canada 😀 enjoy and many happy but safe miles ! Take care😘

2. Hi Allard en Maaike,
    Ontzettend leuk nu te hebben gezien hoe jullie de auto hebben omgebouwd. Leuke reis samen en veel plezier!

3. Lieve 2, wat een leuk verslag zeg! Ik heb nu al zin in al jullie reisverhalen. En wat een toffe bus. Nooit geweten dat jullie 2 handige harries zijn. Jammer voor jullie: maar ik heb jullie naw-gegevens voor…🤪
    Ga heel veel genieten en take care xx
    Yvonne

4. Hoi Allard,
    Wij vertrekken 12 mei naar Amerika om een campervakantie te doen. Wij starten in Los Angeles. Wie weet komen we elkaar tegen.

Groetjes Gert en Adrie Kleinherenbrink

5. misschien dachten jullie wat een raar comment van mij maar dat was 3.00 uur in de ochtend om te kijken of het plaatsen van de comments werkte.
    om 3.30 uur naar schiphol gereden om allard en maaike weg te brengen.
    afscheid genomen en we hebben niet gehuild en ook niet weer geroepen doe voorzichtig.
    alle vertrouwen in die twee ze gaan een heel mooie reis maken.

ben heel benieuwd naar de volgende post. bob&marja.

6. Alweer meer dan een dag in de VS.. houdt de weegschaal het nog?
    Veel plezier! <3

7. Hoi jongens, ontzettend veel plezier! Ook van mij geen ‘doe voorzichtig’ . Ik wil geen ruzie met Bob…